De twee-delige mal van siliconen.


Aangezien ik erg veel leuke reacties heb gekregen op mijn vorige bericht, waarin ik uitleg hoe je een mal van gips maakt, plaats ik bij deze deel 2. 


Een tweedelige mal van siliconenrubber.
 (Voor de hartkaars)


Mallen maken van siliconenrubber is iets makkelijker dan een mal maken van gips, omdat het materiaal flexibel is. Je kunt er alleen geen keramiek in gieten, omdat de gietklei niet droogt in een rubbermal, maar zelf stollende- of hardende materialen zoals gips of kaarsvet wel.

Als voorwerp heb ik dan ook een gipsen afgietsel van het ontwerp van mijn hartkaars genomen. Kaarsen gieten blijkt een tijdrovende bezigheid, dus een extra mal kan geen kwaad.


Op de eerste foto heb ik mijn vorm voor de helft ingepakt met klei. Voor siliconen maakt dit niet zoveel uit welke helft en hoe je de vorm verpakt, maar mocht je dit met gips gaan doen, let dan op dat je vorm zo inpakt dat je hem wel kan lossen. 


Bijv een beker leg je op zijn zij in de klei en smeer je precies over de helft van het oor af.  Dan trekt het oor zich niet vast in de gips. Kijk maar naar het bovenstaande plaatje, het oor zit precies op de twee helften van de mal.


 Vervolgens maak je de bekisting. Hier heb ik die van tegels gemaakt, vastgezet met hete lijm op een houten plaatje. Deze materialen had ik toevallig nog liggen, dus wel zo makkelijk. En het voordeel van tegels is dat het oppervlakte glad is en de mal makkelijker los laat van zijn bekisting. 


Het plaatje hierboven toont een handig ontwerp voor een bekisting. Deze kun je aanpassen op verschillende maten en hoef je niet vast te schroeven of te plakken. Wel natuurlijk even dichtsmeren met klei.


Als de naden goed dichtgesmeerd zijn met klei, kun je de siliconen mengen en beginnen met de eerste laag te gieten. Vergeet niet de vorm en de bekisting in te smeren met vaseline!! Hierdoor lost hij makkelijker.


Siliconenrubber bestaat uit twee componenten. Het rubber en een verharder. Het mengen is een secuur klusje. Meet de verhoudingen goed af en als je de twee componenten bij elkaar hebt gedaan, ga niet als een malle lopen roeren. Je wilt zo min mogelijk luchtbellen, dus roer voorzichtig!


Hetzelfde geld voor het gieten. Ik giet altijd in een hoekje en probeer zo geleidelijk mogelijk het rubber de vorm te laten bedekken. 

Verschillende rubbers hebben verschillende droogtijden. Deze duurde 24 uur, dus geduld was geboden.


24 uur later was de eerste helft solide en heb ik de mal uit elkaar gehaald en de klei verwijderd. Dit was nogal een klus en hier heb ik in mijn frustratie geen foto's van gemaakt. Ik was dus toch de vaseline vergeten en dan plakt siliconenrubber zelfs aan tegels! Ook mijn klei-keuze was niet optimaal. Beter neem je een gladde boetseerklei, zonder chamotte iig. Leerpuntjes voor de volgende keer. Wel fijn om erachter te komen dat kleine foutjes vergeven worden door het materiaal. (siliconenrubber rules!!)

 

Tweede deel van de mal is eigenlijk een herhaling van het eerste gedeelte, minus het op de helft afdekken van de vorm, want dat doet de eerste laag siliconen nu. Dus, om de mal de bekisting maken, naden afsmeren en gieten!

Dit keer liet de bekisting, dankzij de vaseline, veel makkelijker los en komen de mal-delen soepeltjes van elkaar.






Tadaaaa, het resultaat, een tweedelige mal. :)







Populaire posts